Čo je to CrossFit?

CrossFit sa v mnohom podobá dokonca až sexu počas menštruácie. Obidve tieto aktivity sa spájajú s množstvom zdravotných výhod. To však nie je všetko čo majú spoločné. Ľudia sa pri pomyslení na nich rozdeľujú do dvoch protipólnych táborov. Buď to milujú, alebo to neznášajú. Toto vysoko-intenzívne cvičenie však je však skutočne vhodné pre každého a spája sa s množstvom benefitov.

Fanúšikovia “tréningu funkčných svalov”, ako sa niekedy CrossFit nazýva, tvrdia, že ide o najlepšiu a najrýchlejšiu cestu k zdraviu. Na druhej strane zasa stoja skeptici, ktorí upozorňujú na vysoké riziko zranenia. Rovnako ako vo väčšine kontroverzných tém, aj pri téme CrossFitu sa v prúde argumentov oboch strán akosi stratila podstata, čo to ten CrossFit naozaj je.

Dave Lipson, tréner CrossFitu a zakladateľ vzdelávacej platformy Thundr Bro, uviedol: “Existuje množstvo mylných predstáv o tom, čo CrossFit je. Ľudia si myslia, že pod CrossFit spadá všetko, čo videli v televízii, alebo že CrossFit môžu vykonávať iba profesionálny športovci. No nie je to vôbec pravda.”

Čo je CrossFit tréning?

Pravdepodobne ste už počuli túto všeobecnú, no veľmi výstižnú definíciu, čo CrossFit vlastne je. CrossFit predstavuje neustále, rozmanité a funkčné pohyby, ktoré sa vykonávajú s vysokou intenzitou. Čo to v skutočnosti znamená?

Rich Froning, štvornásobný šampión CrossFit Games, uviedol: “V CrossFit tréningu sa berú do úvahy všetky aspekty fitness a športu. Vyberajú sa tie najlepšie, najefektívnejšie a najpoužívanejšie cviky, ktoré sa kombinujú do jedného tréningového programu.”

Stručne povedané, funkčné pohyby sa veľmi podobajú pohybom, ktoré vykonávate aj mimo telocvične. Ide o pohyby ako je napríklad nosenie nákupu z auta do kuchyne, zdvíhanie dieťaťa zo zeme, chodenie po schodoch, vstávanie z postele. Tieto funkčné pohyby odrážajú najlepšie aspekty gymnastiky, vzpierania alebo kardio cvičenia. CrossFit integruje viacero tréningových a športových plánov do jedného.

Ako vyzerá vedený tréning CrossFitu?

Vo všeobecnosti trvá jeden CrossFitový tréning približne hodinu a je rozdelený na štyri časti. Rozcvička, silový tréning alebo tréning zručností, tréning dňa a mobilita alebo ľahké cvičenie.

Rozcvička je v podstate akousi predohrou pred tréningom dňa. Má pripraviť vaše kĺby na nasledujúce cviky. Silový tréning má posilniť vašu silu, no môže mať rôzne podoby. Môže napríklad ísť iba o jedno opakovanie cvikov so zdvíhaním maximálnych váh, ktoré zdvihnete, alebo tri série cvikov s nižšími váhami.

Cvičenie zamerané na rozvoj zručností vám má pomôcť zlepšiť schopnosť vykonávať konkrétne cviky. Ide napríklad o dvojpreskok na švihadle, priťahovanie nôh z visu špičkami k hrádzi alebo chôdzu po rukách.

Tréning dňa pozostáva z kombinácie cvikov, ktoré budete vykonávať buď počas stanoveného času alebo kým nedokončíte konkrétny počet opakovaní. Ak ste zvyknutý na 60 minút nepretržitého tréningu, budete pravdepodobne prekvapený skutočnosťou, že tréning dňa trvá iba 5 až 15 minút. Všetky tréningy, ktoré trvajú dlhšie sa považujú za vytrvalostné tréningy dňa.

Pre tréning dňa existuje obrovské množstvo kombinácie cvikov, a preto je veľmi pravdepodobné, že si nikdy nezacvičíte dva úplne identické Crossfit tréningy. Existujú rôzne referenčné tréningy, ktorých názvy predstavujú mená žien (Fran, Grace, Diane) alebo mená rôznych hrdinov, ktoré zvyčajne odkazujú na padlých vojakov. Na základe týchto referenčných tréningov môžete sledovať svoj pokrok v čase a kvalitatívne zhodnotiť, ako ste sa zlepšili.

CrossFit tréning sa zvyčajne končí strečingom a tréningom pohyblivosti. Zbehlejší športovci sa jednoducho ponaťahujú sami bez nejakého vedenia trénerom. Uveďme si nejaký jednoduchý príklad. Po tréningu, kedy ste veľa skákali cez švihadlo alebo ste robili napríklad zhyby, je vhodné aby ste poriadne ponaťahovali svoje predlaktia.

Podobné: Čo je to kondičný tréning?

Výhody CrossFitu

Crossfit môže pomôcť každému dosiahnuť jeho športový cieľ. Je jedno či si chcete udržať svoju aktuálnu úroveň kondície, zlepšiť svoje schopnosti hoci len o 1%, konečne urobiť zhyb, schudnúť alebo nabrať svalstvo. CrossFit môže byť tou správnou voľbou v každom a jednom prípade.

Výskumy toto tvrdenie potvrdzujú. Tréning CrossFitu je naozaj mimoriadne efektívny. Tím športových fyziológov z Univerzity vo Wisconsine zistil, že ženy, ktoré vykonávali dva rôzne tréningy CrossFitu spálili za minútu o 12 kálorií viac. Okrem toho vykazovali zvýšený srdcový tep počas celého tréningu.

CrossFit môže mať okrem toho pozitívne dôsledky na emočné a psychické prežívanie jednotlivca. Podľa Antonyho Gustina, certifikovaného silového a kondičného trénera a spoluzakladateľa spoločnosti Perfect Keto, majú ľudia možnosť počas CrossFit tréningu možnosť zistiť, že toho zvládnu oveľa viac ako si myslia. Tento pocit im môže zvýšiť sebadôveru aj v iných súčastiach ich života.

Výhodou CrossFitu je aj komunita, ktorej členom sa môžete stať. Áno, CrossFit môžete cvičiť aj individuálne, no veľa sa toho deje aj na skupinových tréningoch. Existuje niečo, čo pocítite len, keď sa ocitnete v miestnosti plnej ľudí, ktorí zmýšľajú podobne ako vy. Stanete sa rodinou.

Ako zistíte, že je CrossFit pre vás vhodný?

Oddaní fanúšikovia CrossFitu tvrdia, že tento druh tréningov je vhodný naozaj pre každého. Pravdou je, že títo nadšenci pochádzajú z takmer všetkých vekových kategórií. CrossFit je naozaj vhodný pre každého. Môže sa aj stať, že na tréningy chodia bývalí profesionálni futbalisti, ktorí cvičia spolu s čerstvými mamičkami a dôchodcami.

Ako je to možné? Väčšina tréningov má rovnaké dopredu navrhnuté cvičenia, no tréneri vždy robia škálovanie cvikov, presne podľa možností cvičiacich. Škálovanie teda umožňuje komukoľvek dokončiť to isté cvičenie, pričom môže dôjsť iba k zmene hmotností alebo nejakého určitého pohybu. Intenzita cvikov je však pre všetkých rovnaká. Povedzme, že jedným z cvičení je 50 krát pritiahnuť špičky k hrádzi. Ak však niekto nemá dostatok sily stačí ak to urobí 25 krát. Alebo bude úplne stačiť ak sa svojimi kolenami dotkne lakťov.

Môžete si počas CrossFit tréningu ublížiť?

Napriek všetkým hrozným príbehom, ktoré ste počuli a o ktorých ste čítali, si pravdepodobne neublížite. Štúdia z roku 2018 zhodnotila, že CrossFit tréningy sú “v porovnaní s tradičnejšími tréningmi relatívne bezpečené”. Vedci v danej štúdii uviedli: “Za posledných niekoľko mesiacov boli CrossFit tréningy podrobené tvrdej kritike zo strany médií, ktoré ich spájajú s vysokým výskytom zrazení. Všetko však nasvedčuje tomu, že tieto tvrdenia nie sú podložené empirickými dôkazmi.”

V SPARTAKUS FIGHT GYME SI TAKTIEŽ VIETE ZACVIČIŤ TENTO OBĽÚBENÝ ŠPORT. VIAC INFORMÁCIÍ NÁJDETE NA TEJTO PODSTRÁNKE.

Komentár