Ultimate Fighting Championship (UFC) je americká spoločnosť zameraná na podporu zmiešaných bojových umení (MMA) so sídlom v Las Vegas v americkom štáte Nevada, ktorú vlastní a prevádzkuje materská spoločnosť William Morris Endeavour. Jedná sa o najväčšiu organizáciu propagujúcu MMA na svete, pričom medzi jej členov patria zápasníci najvyššej úrovne.
UFC produkuje športové podujatia po celom svete, v ktorých figuruje dvanásť hmotnostných kategórií a zápasy sa realizujú na základe súboru Jednotných pravidiel zmiešaných bojových umení. Spoločnosť UFC v priebehu roka 2018 usporiadala viac ako 400 podujatí. Prezidentom UFC je Dana Frederick White, ktorý túto pozíciu zastáva od roku 2001. Organizácia UFC sa pod jeho vedením rozrástla do celosvetovo uznávaného podniku s celkovou hodnotou niekoľkých miliárd dolárov.
Prvé podujatie tejto organizácie sa konalo v roku 1993 na štadióne McNichols Sports Arena v Denveri, v štáte Colorado. Účelom prvých súťaží Ultimate Fighting Championship (UFC) bolo identifikovať najúčinnejšie bojové umenie na scéne. Súťažiaci z rôznych bojových disciplín tak zápasili v rámci bojových stretnutí iba s minimálnymi pravidlami a žiadnymi váhovými kategóriami. V stretnutiach sa proti sebe často stavali zápasníci zo športov ako box, brazílske jiu-jitsu, sambo, wrestling, thajský box, karate a judo.
Nebolo ničím neobvyklým, že zúčastnení bojovníci vo svojom štýle obvykle aplikovali účinné techniky z viac ako jednej disciplíny, čo nepriamo viedlo k vzniku úplne samostatného bojového štýlu, ktorý je v súčasnosti známy ako „zmiešané bojové umenia“. Organizácia UFC kedysi patrila pod materskú spoločnosť Zuffa – tú však v roku 2016 odkúpila skupina pod vedením talentovej agentúry William Morris Endeavov (WME-IMG). Hodnota akvizície dosahovala pozoruhodných 4,025 miliardy dolárov.
Podobné: Zmiešané bojové umenia – MMA
Spoločnosť UFC s predajom nových vysielacích práv a expanziou do Austrálie, Ázie, Európy a ďalších nových trhov na území Spojených štátov dosahuje čoraz vyššiu popularitu, pričom jej zápasy sú propagované a vysielané v mainstreamovom mediálnom prostredí. Organizácia v roku 2015 vykázala celkový príjem vo výške 609 miliónov dolárov a jej zmluva na vysielacie práva so športovou mediálnou spoločnosťou ESPN na päťročné obdobie priniesla organizácii ďalších 1,5 miliardy dolárov.
História UFC
Pri vzniku organizácie Ultimate Fighting Championship zohral veľkú úlohu Rorion Gracie, expert v bojovom umení známom ako brazílske jiu-jitsu (BJJ), ako aj Arthur Davie, v tom čase reklamný agent. Gracie totiž túžil propagovať školu bojových umení svojej rodiny, ktorá sa vo veľkej miere zameriavala na techniky, ktoré by boli účinné aj v skutočnom súboji – na druhej strane ignorovala všetky ostatné, ktoré boli určené skôr na predvádzanie sa pred divákmi. Predtým, ako sa rodina Gracie angažovala v UFC, stala sa legendárnou vďaka svojej výzve známej ako „Gracie Challenge“, ktorá sa v tom období objavovala v novinách. Jednalo sa o otvorené pozvanie pre expertov na akékoľvek bojové umenie, ktorí sa mali postaviť proti členovi rodiny Gracie alebo jednému z jej študentov v skutočnom súboji.
Davie následne navrhol myšlienku turnaja bojových umení spoločnosti Semaphore Entertainment Group (SEG). Na tomto turnaji sa mali majstri z oblasti rôznych disciplín bojových umení postaviť proti sebe navzájom, aby v konečnom dôsledku zistili, ktorý štýl boja je najlepší. Údajne to bol Michael Abramson, zamestnanec spoločnosti SEG, ktorý po prvýkrát oficiálne použil pojem „The Ultimate Fighting Championship“. Organizácia SEG tak 12. novembra roku 1993 debutovala so svojím prvým podujatím UFC. Neskôr sa toto podujatie začalo označovať ako UFC 1.
UFC 1 sa organizovalo v turnajovom formáte, podobne ako väčšina prvých udalostí tejto organizácie. Víťaz každého zápasu stúpal v rebríčku turnaja a čelil nasledujúcemu súperovi. Davie menoval niektorých zápasníkov za náhradníkov pre prípad, že by niektorí zo zúčastnených športovcov nebol schopný pokračovať v turnaji. Na tejto udalosti sa stretli majstri v karate, kickboxe, boxe, jiu-jitsu a dokonca aj zápasníci sumo. Víťazom turnaja sa nakoniec stal Royce Gracie, Rorionov mladší brat, ktorý v poslednom zápase šampionátu zdolal zápasníka Gerarda Gordeaua.
Udalosť sa stala okamžitou senzáciou a spoločnosť SEG hneď začala plánovať ďalšie turnaje. Organizácia sa rozhodla zachovať názov Ultimate Fighting Championship a označovať takmer všetky budúce turnaje pomocou jednoduchého číslovania (UFC 2, UFC 3 a tak ďalej).
Rané podujatia UFC sa vo veľkej miere líšili od tých, ktoré poznáme v súčasnosti. Spočiatku totiž neexistovali žiadne váhové kategórie – bojovník menšieho vzrastu sa pokojne mohol stretnúť so zápasníkom Sumo. Váhové kategórie sa po prvýkrát objavili až na turnaji UFC 12, avšak odvtedy prešli niekoľkými modifikáciami. Zápasníci mohli mať počas stretnutia oblečený odev tradičný pre svoje bojové umenie, ako napríklad takzvané „gi“ v rámci jiu-jitsu. Organizácia UFC okrem toho experimentovala s trvaním jednotlivých kôl zápasu. Viaceré z prvých šampionátov UFC dokonca nestanovovali žiadny limit počtu kôl, počas ktorých účastníci bojovali – organizátori chceli, aby súboj jednoducho trval dovtedy, kým sa neukáže jasný víťaz.
Pôvodný formát súperenia medzi rôznymi štýlmi sa postupne úplne vytratil. Vo väčšine zápasov totiž bojovníci končili na zemi a mnohé bojové disciplíny zastúpené na raných udalostiach UFC vôbec nedisponovali patričným tréningom v tomto druhu zápasenia. Royce Gracie však vyhral tri z prvých štyroch turnajov UFC a dokázal tým, že schopnosť bojovať s protivníkom na zemi je v tomto športe kľúčom k úspechu. Zápasníci sa následne začali prispôsobovať meniacim sa trendom a s obľubou rozširovali svoj repertoár techník a štýlov, do ktorého čoraz častejšie komponovali prvky klasického zápasenia za cieľom podmaniť si súpera. Na turnajoch UFC sa postupne objavovalo čoraz menej vrcholových majstrov bojových umení s čiernym pásmom – organizácia UFC si totiž rýchlo uvedomila, že čierny pás nie je nevyhnutným svedectvom o vysokej kvalite zápasníka.
UFC v súčasnosti
Zápasy UFC sa nekonajú v tradičnom ringu. Bojovníci sa namiesto toho stretávajú vo vnútri arény legendárne známej ako Oktagon. Ako napovedá názov, jedná sa o osemstennú plochu obklopenú klietkou. Steny Oktagonu sú vyrobené zo sieťovaného materiálu, pričom všetky okraje a rohy sú pokryté ochrannou výstužou. Aréna má v priemere približne 9 metrov (30 stôp). Plocha, na ktorej športovci zápasia, je vyrobená z plátna – pre každé podujatie je vyrobené nové plátno s unikátnou potlačou, ktoré sa následne nikdy opakovane nepoužíva. Do Oktagonu sa vstupuje cez dve brány, ktoré sú na začiatku každého kola nekompromisne zamknuté.
V priebehu súboja sa v Oktagone môžu nachádzať iba dvaja zápasníci a rozhodca. Medzi jednotlivými kolami sa klietka otvorí a vstúpiť môžu členovia podporného tímu oboch zúčastnených bojovníkov. Tí môžu počas prestávky dávať svojim zverencom strategické rady a pomôcť im ošetriť niektoré krvácajúce zranenia. Súperi počas zápasu za žiadnych okolností nemôžu opustiť Oktagon a rovnako nemajú dovolené hádzať svojho súpera ponad okraj klietky – to možno znie vtipne, ale UFC legenda Tank Abbott v jednom zápase skutočne pôsobil dojmom, že sa chystá vyhodiť svojho protivníka Carla Worshama von z arény smerom do publika.
Podobné: Čo by ste mali vedieť o boxe
A prečo sa v UFC zápasí v osemhrannej aréne? Dana White vysvetlil, že existuje hneď niekoľko dôvodov. Pôvodný šampionát UFC bol koncipovaný ako spôsob, ako navzájom porovnať rôzne štýly boja, aby organizátori zistili, ktorý z nich je najefektívnejším. Rôzne bojové umenia sa však realizujú v arénach rôznych typov – pre box je napríklad charakteristický štvorhranný ring, pre zápasenie zase kruh. Oktagon bol navrhnutý s cieľom vyhnúť sa tomu, aby mala niektorá z bojových disciplín výhodu nad konkurenciou. Vzhľadom k tomu, že uhly v Oktagone sú omnoho širšie ako v boxerskom ringu, existuje iba malá pravdepodobnosť situácie, keď sa zápasník ocitne v rohu bez nádeje na únik pred súperom. Osemuholníková aréna je navyše oplotená, aby zápasníci nemohli vypadnúť, alebo byť vyhodení z arény. Oktagon je charakteristický stabilnou konštrukciou navrhnutou s ohľadom na bezpečnosť športovcov, pričom stále poskytuje dobrý výhľad na dianie v aréne aj pre divákov.
Zatiaľ čo organizácia UFC má svoje sídlo v štáte Nevada, spoločnosť nedávno spustila kampaň s cieľom organizovania turnajov aj v ďalších štátoch, ako aj na medzinárodnej úrovni. Podujatia UFC môžu diváci sledovať prostredníctvom televízneho vysielania v 170 krajinách sveta. Dana White uviedol, že jeho cieľom je priniesť živé podujatia do viacerých z týchto krajín, čo by prispelo k budovaniu základne fanúšikov a šíreniu popularity tohto športu ústnym podaním. White povedal: „Keď sa na živý turnaj dostaví 15 000 alebo 20 000 ľudí, na druhý deň budú všetci z nich rozprávať o podujatí svojim kolegom v práci, príbuzným a priateľom. Šírenie zvesti o UFC takýmto ústnym podaním je nevyhnutné pre rast organizácie a jej expanziu na globálnej úrovni.“ UFC už prináša turnaje do Európy, Japonska, Kanady a Mexika.