Popularita športu MMA a jeho zápasov rapídne narastá

Zmiešané bojové umenia, inak známe aj ako MMA, sa v posledných rokoch stali „svetovo najrýchlejšie sa rozrastajúcim športom“. V Spojených štátoch sú dokonca medzi fanúšikmi od 18-34 rokov omnoho populárnejším a obľúbenejším športom ako je NHL, alebo NASCAR. To však v období pred 20 rokmi rozhodne nebola pravda. Skratku zmiešaných bojových umení a ich celkovú podstatu poznalo len niekoľko zasvätených fanúšikov. MMA sa totižto spoločnosti a režijným nákladom vyhýbala. Avšak zverejnením súťaže Ultimate Fighting Championship a ďalšími aktivitami predstaviteľov tohto športu sa však MMA skutočne posunulo na inú úroveň v oblasti publicity a vo svete sa zapísalo ako jeden z najobľúbenejších kontaktných bojových športov.

Pokiaľ vás zaujíma ako sa MMA vyvinula až do štádia tak ohromne sledovaného športu, ktorým je dnes, niekoľko nasledujúcich bodov vám poskytne naozaj zaujímavý pohľad na jeho históriu a zmeny, ktoré sa v rámci MMA uskutočnili.

Zmena pravidiel

Vo svojich začiatkoch šport nemal možnosť vysielania prostredníctvom spôsobu pay-per-view, čo znamená, že mal naozaj veľký problém stať sa všeobecne populárnym športom. Republikán John McCain s týmto rozhodnutím súhlasil a z toho dôvodu sa tak usudzovalo, že neexistuje už žiadna nádej na predstavenie tohto športu širokej verejnosti. Odpoveďou na jeho postoj bolo však rozhodnutie viacerých MMA organizácií, ktoré sa rozhodli zmeniť svoje protokoly prostredníctvom roztriedenia bojovníkov na základe ich váhy do viacerých váhových kategórií, čím zároveň zaviedli osobitné predpisy, ktoré mali zvýšiť príťažlivosť tohto športu pre svetové publikum.

Podobné: Ako sa stať šampiónom UFC?

Zápasníci tak aktuálne môžu používať tie najrôznejšie (prevzaté) bojové techniky zo športov ako napr. judo, samba, valetuda a pod. Nebojuje sa tak len po stojačky, ale aj v ľahu na zemi. Za nešportové chovanie (tzv. faul) sa pritom považuje napríklad hryzenie, pľuvanie, škrabanie, pichanie do očí, ale aj ťahanie za vlasy.

Stávkovanie

V priebehu posledných rokov sa MMA vo svete stávok stalo extrémne populárnym športom. Stávkovací priemysel tohto športu tak zaevidoval svoj rozmach len nedávno. Jeho boom však dosiahol až také rozmery, že sa stal naozaj ťažkým konkurentom voči ostatným bojovým športom v tejto oblasti, akým je napríklad box. Aj napriek tomu, že väčšina webových stránok sa ešte len na začlenenie stávkových možností v MMA ešte len pripravuje, stránka Unibet je v súčasnosti jedna z mála, ktorá už vytváranie stávok na tento šport ponúka. V rámci našej krajiny je možné podať stávky na MMA zápasy na viacerých portáloch, z ktorých azda najznámejším je Fortuna.

Sociálne médiá

S rozmachom a s rozvojom sociálnych médií sa rozšírilo aj povedomie o MMA, o ktorom sa dnes už hovorí na svetovej úrovni. Pre samotný šport boli dokonca zriadené osobitné profily na sociálnych sieťach ako sú Facebook, Twitter a Instagram, ktoré svojim priaznivcom ponúkajú možnosť otvorene diskutovať o športe a o svojich názoroch na bojovníkov, či konkrétne zápasy. Navyše sa súčasťou týchto platforiem stali aj samotní bojovníci MMA, ktoré podľa spoločnosti Social Media Today pomáhajú celebritám vo veľkej miere vybudovať vlastnú značku a to prostredníctvom jednoduchého a priameho kontaktu so svojimi fanúšikmi.

Možnosť trénovania

V minulosti bolo náročné nájsť telocvičňu, respektíve priestor, kde by boli ponúkané tréningy zmiešaných bojových umení. Bolo tomu tak preto, že športy ako karate alebo taekwondo boli jednoducho omnoho populárnejšími formami tréningu sebaobrany. V súčasnosti však už telocvične bežne ponúkajú aj tréningy zmiešaných bojových umení. Ide napríklad o kombináciu ich tradičných foriem ako jiu-jitsu a kickboxu, ktorými mladí MMA bojovníci zdokonaľujú svoje bojové schopnosti.

Ultimate Fighting Championship (UFC)

Zatiaľ čo propagácia prostredníctvom PRIDE alebo StrikeForce rozhodne prispela k popularite MMA, bola to až americká spoločnosť UFC, ktorá (bola založenou v novembri v roku 1993) z tohto športu urobila svetoznámy fenomén. Podarilo sa jej to prostredníctvom programu „The Ultimate Fighter“, ktorý k tomuto športu dokázal len za obdobie jednej dekády priviesť viac fanúšikov a sledovateľov, ako akákoľvek iná organizácia z oblasti tohto športu. V súčasnosti je UFC považovaná za vrchol veta MMA. Pod jej hlavičkou tak bojujú len tí najlepší z najlepších. Aby súťaž poskytla svojim divákom naozaj atraktívne predstavenie, svojich bojovníkov si veľmi dôkladne vyberá.

Čo sa týka pozadia tohto športu, pomerne veľkou mierou k jeho popularite (a k popularite samotnej UFC) prispelo aj tréningové centrum OC Kickboxing & Mixed Martial Arts, ktoré poskytuje pomerne rozsiahlu a bohatú históriu toho, ako tento šport získal úroveň, ktorou disponuje v dnešných časoch.

Vďaka obľúbenosti tejto súťaže je pritom možno konštatovať, že hneď niekoľko z najpopulárnejších MMA bojovníkov, ktorí sa tejto súťaže zúčastnili (ako Conor McGregor, Miesha Tate a Ronda Rousey), sa práve vďaka tomuto pôsobeniu stali známymi tvárami tohto športu aj v médiách.

Bellator MMA

Aj napriek tomu, že súťaž Bellator sa pravdepodobne nikdy nedostane na rovnakú úroveň popularity, akou disponuje UFC, stále ide o naozaj zaujímavú a obľúbenú súťaž vo svete MMA. Najväčším favoritom sa pritom stala pre sezónnych fanúšikov tohto športu.

Narozdiel od UFC, ktorá proti sebe vo väčšine prípadov stavia dvoch odlišne silných bojovníkov, Bellator si pre svoje zápasy vyberá športovcov s aspoň približne rovnakým svetovým hodnotením, čím sa zápasy stávajú o to viac napínavejšími.

Absolute Championship Akhmat – ACA

Aj napriek tomu, že na americkom kontinente je táto súťaž pomerne neznámou, v rámci Európy naberá na svojej popularite.

Zatiaľ publikovala súbor tých najdôležitejších ideologických myšlienok, ktorými disponuje. Jednou z takýchto myšlienok, či presvedčení, je jej nezávislá politika, ktorá znamená, že organizácia vykonáva rozhodnutia len na základe záujmov svojich športovcov a fanúšikov.

Lepšie pochopenie športu

Ešte pred tým, než MMA nabrala na svojej popularite v 90. rokoch minulého storočia, bola považovaná za pomerne násilný šport, ktorý nevyžadoval veľkú mieru talentu, či schopností. Avšak v súvislosti so zmenami v pravidlách a predpisoch, sa pre svojich fanúšikov stal tento šport omnoho jednoduchším na pochopenie. A práve to tak bolo jedným z hlavných dôvodov, prečo sa MMA stalo viac akceptované širokou verejnosťou.

Rozmanitosť MMA

MMA bola vždy športom, v ktorom sa stretávali mnohé kultúry a národnosti. No prostredníctvom VMMA propagácií ako Invicta a pododbne, sa súťaž otvorila pre omnoho väčší počet športovcov, nezávisle od ich hmotnosti, rasy, národnosti, či pohlavia. Ponúka tak mužským, ale aj ženským športovcom zo všetkých kútov sveta príležitosť bojovať a dokonca sa týmto športom aj živiť. Počet váhových tried pre mužov a ženy sa pritom do budúcna bude dosť pravdepodobne už iba navyšovať.

Zvýšená propagácia športu MMA

Súťaže a organizácie ako UFC, alebo Bellator, poctivo pracujú na tom, aby sa MMA dostalo do povedomia ľudí v čo možno najväčšej miere. Zatiaľ čo je možné konštatovať, že MMA začínalo ako reality šou, ktoré predstavovalo vychádzajúce hviezdy tohto športu, veľmi mu pomohli agresívne viackanálové marketingové kampane, ktoré dôkladne propagujú pripravované pay-per-view zápasy.

Sponzorské ponuky pre jednotlivých bojovníkov

Zatiaľ čo sponzoring funguje aj v iných športoch, v MMA sa povýšil na úplne novú úroveň. Od platených verejných vystúpení až po rôzne kúsky oblečenia, ako napríklad tričká, alebo šortky, ktoré si bojovníci MMA obliekajú na zápasy – športovci v každom prípade hrdo reprezentujú značky v tak veľkej miere, na ktorú sa nechytá ani jeden z ostatných športov.

Podobné: 15 historicky najsledovanejších bojových zápasov

Dostupnosť

Vďaka sieťam ako sú AXSTV, Spike, alebo FoxSports1, ktoré pravidelne vysielajú prebiehajúce zápasy počas víkendov, je v súčasnosti omnoho jednoduchšie sledovať MMA udalosti, než ako tomu bolo pred niekoľkými rokmi.

Je tak možné konštatovať, že MMA je rapídne sa inovujúcim a vyvíjajúcim sa športom, ktorý sa pravdepodobne bude pýšiť čoraz väčšou popularitou a obľúbenosťou. Zároveň sa bude navyšovať aj jeho reklamný potenciál a to aj vďaka podpísaniu dohody UFC a iných organizácií so športovou značkou Reebook v roku 2014. Nie je však dôležité, ako rýchlo sa popularita MMA navyšuje, pretože je zrejmé, že tento šport je už teraz nesmierne obľúbeným.

Otázkou však ostáva

Ako je možné využiť túto jedinečnú príležitosť na investovanie? Najdôležitejším sa javí oddelenie reálnych profesionálov od obyčajných oportunistov. Existuje totižto veľké množstvo serióznych expertov, ktorí sa vo sfére MMA pohybujú už roky a unikátnej zmesi zábavy, športu, médií a reklamy naozaj rozumejú. Rovnako dobre chápu aj doplnkové produkty a služby, ktorých počet sa bude do budúcna čím ďalej, tým viac navyšovať. No na druhej strane existujú aj iní „odborníci“ priemyslu, ktorí sa veľmi často a veľmi rýchlo sami pasujú za expertov tohto športu, pričom v skutočnosti ide len o šikovných obchodníkov, alebo niekoho s veľkou mediálnou skúsenosťou, ktorý sa snaží v tejto oblasti iba výhodne zarobiť.