fbpx
Top

Tréning boxu pre začiatočníkov

Spartakus Fight Gym > Nezaradené  > Tréning boxu pre začiatočníkov

Tréning boxu pre začiatočníkov

Chcete sa stať fyzicky silnejšími? Hľadáte spôsoby ako si efektívne zacvičiť? Alebo sa len jednoducho snažíte nájsť zábavný spôsob ako sa udržať vo forme?

Nezávisle od toho, čo je vašim hnacím motorom pre vykonávanie fyzickej aktivity, box je vynikajúcim športom, ktorý výrazne pomáha športovcom dostať sa na vyššiu úroveň. Je pritom dokázané, že prostredníctvom boxovania si zacvičíte oveľa lepšie, ako len klasickým tréningom v posilňovni. Dôvodom prečo tomu tak je, môže byť aj skutočnosť, že žiadne z náradí v telocvični vás nedokáže udrieť do tváre. Prostredníctvom aktívneho partnera pri cvičení, ktorý vás však bude neustále poháňať a aktívne bombardovať spŕškou rán – si tak zacvičíte oveľa tvrdšie. Ako nováčika v tomto obore vás však iste zaujíma, čo všetko musíte urobiť preto, aby ste trénovali ako profesionál a zlepšili tak svoje schopnosti v tomto športe. Každý totižto môže pri cvičení s boxovacím vrecom vyzerať dobre, ale byť schopný udržať si svoju silnú pozíciu pri konfrontácii, alebo v boxerskom zápase – to je už iná kapitola. Ak je teda vašim cieľom priučiť sa tomuto športu – ste na správnom mieste! V tomto sprievodcovi totižto pokryjeme všetky základné oblasti správneho boxerského tréningu. Pozorne preto čítajte, vstrebávajte všetky informácie a následne ich pretavte do praxe.

Udržiavanie kondície

Ešte pred tým, než začnete so samotným tréningom, mali by ste mať vybudovanú minimálne základnú kondíciu. Samozrejme, nemusíte byť v takej forme, aby ste boli schopní zabehnúť celý maratón. Mali by ste však mať dostatok kardiovaskulárnej vytrvalosti a vybudovanú aspoň nejakú silu. Boxerský tréning je totižto pre vaše telo nesmierne náročný. Aby ste tak z tréningu dokázali vyťažiť čo najviac, za predpokladu udržania náležitej formy, budete sa musieť vyvarovať oslabujúcej a vyčerpávajúcej malátnosti a únave.

Jedným z dôvodov, prečo je tak dôležité byť aspoň v obstojnej forme je taktiež fakt, že pri cvičení chcete určite udržať krok s ostatnými členmi skupiny, čo sa vám vďaka už spomínaným cvičeniam určite podarí. Vaše srdce a svaly sa prostredníctvom nich totižto naučia, ako využívať kyslík efektívnejšie. Navyše tým, že oboznámite svoje telo s odporovými a kardiovaskulárnymi cvičeniami – spevníte svoje svaly, šľachy a väzy. Z toho dôvodu tak ide aj o ten najlepší spôsob, ako sa vyvarovať zraneniam.

Podobné: Kľúč k mentálnemu, fyzickému a technickému rozvoju športovcov

Technika nôh

Táto časť tréningu je nesmierne dôležitá, pretože ak ju dokážete aplikovať správne, viete si v zápase vytvoriť viaceré výhodné príležitosti. Na druhej strane, ak v zápase urobíte krok zlým smerom, môže sa veľmi jednoducho stať, že sami seba odsúdite na knockout. Preto ešte pred tým, než začnete pracovať na efektných kombináciách a útokoch, uistite sa, že túto techniku zvládate na jednotku s hviezdičkou.

Postoj

Na určenie vášho postoja je potrebné vedieť, ktorá z vašich rúk je tá silnejšia. Pamätajte na to, že vždy chcete mať svoju slabšiu stranu natočenú k protivníkovi, aby ste mohli tou silnejšou poriadne zaútočiť. Pokiaľ je teda vašou silnejšou rukou tá pravá (čo je prípad väčšiny ľudí), potom si osvojte tradičný postoj. Ten spočíva v tom, že vaše ľavé chodilo položíte pred to pravé (vo vzdialenosti asi 30-40 cm od seba), čo vám zaistí lepšiu stabilitu a pohyblivosť. Pokiaľ je však ľavá ruka tou silnejšou, potom si osvojte ľavácky postoj (a la Rocky Balboa), kedy je vaše pravé chodidlo pred tým ľavým. Ľavá ruka je pritom samozrejme v úzadí, aby ste ňou mohli rozdávať silné údery. Boxeri ľaváci tak majú nepatrnú výhodu, vďaka ktorej nemajú vo väčšine prípadov problém svojho oponenta poraziť.

Byť v pohybe

Prostredníctvom rovnomerného rozloženia svojej váhy na obe chodidlá a ostávaním na špičkách budete mať lepšiu rovnováhu, techniku nôh a rýchlejší pohyb. Pokiaľ by ste totižto dostali silnú ranu a na špičkách neboli, s veľkou pravdepodobnosťou by ste rovnováhu stratili.

Pohyb vpred a vzad

Preto, aby boxeri ostali nohami pevne na zemi a udržali si rovnováhu, mali by posunúť svoju vedúcu nohu dopredu a zároveň vykročiť vpred. Zadná noha sa pritom kĺzavým pohybom posunie taktiež vpred. Naopak, ak chcú urobiť krok vzad, vykročia týmto smerom zadnou nohou a tá predná sa posunie za ňou. Týmto spôsobom si tak zaistia, že minimálne jedna noha je vždy na zemi. To príde vhod najmä vtedy, ak utŕžia tvrdú ranu, pretože majú o to viac stability a sú pripravení na akýkoľvek útok.

Pohyb vbok

Podobne, ako pri pohyboch vpred a vzad, aj pri tomto pohybe sa posunie vaša ľavá noha vľavo, pričom za sebou potiahne aj pravú – a naopak. Pokiaľ tieto pohyby vykonávate správne, vaše nohy sa nikdy neskrížia. Ak by sa tak ale stalo, nie len že si môžete byť istí, že techniku neovládate – ale so skríženými chodidlami je navyše veľmi pravdepodobné, že vás bude čakať už iba pád na zem. V boxe je to pritom iné, ako v bojových umeniach. V nich totižto už takýto zásah, ktorý vás položí na zem, možno chápať ako rozsudok smrti. Môžete totižto očakávať, že váš súper následne prevezme všetku kontrolu a okamžite vás začne bombardovať ranami. V boxe sa síce rozhodca presunie iba k odrátavaniu času, ktorý na zemi strávite – ale taktiež to pre vás nebude značiť priaznivý výsledok zápasu. Preto nikdy nepodceňujte dôležitosť a význam vašej techniky nôh.

Vaša všeobecná obrana

Aby ste sa uchránili od úderov na telo, mali by ste obe svoje rukavice držať pri brade, s lakťami pri tele. Väčšina knockoutov sa totižto uskutoční z dôvodu silnej rany do brady, nazývanej aj „vypínacím gombíkom/tlačidlom“.

Zaujímavosťou je, že neschopnosť boxera udržať rukavice tak, aby si ochránil bradu, je jednoznačne poznávacou značkou toho, že je už vážne omráčený a vyčerpaný. Ak vidíte takéto správanie sa súpera, viete, že prišla vaša šanca využiť príležitosť a zvíťaziť.

Vaša obrana pri útočení

Jednoducho povedané, pokiaľ útočíte jednou rukou, druhá by prípadné rany mala blokovať. Povedzme teda, že z klasického postoja sa práve chystáte uštedriť ranu. Vaša ľavá ruka útočí, zatiaľ čo pravá ostáva pri brade a naopak. To platí pri komplet všetkých útokoch v boxe.

Pohyby hlavou/kĺzanie sa

Jedným z najzjavnejších znakov skúseného boxera je v skutočnosti niečo, čo netrénovanému oku veľmi ľahko ujde. Trénovaný boxer, alebo nadšenec boxu, to však poľahky rozpozná. O čom hovoríme, sú pohyby hlavy. S veľkým pohybom hlavy nemusíte blokovať žiadne rany, pretože ani jedna z nich nezasiahne svoj cieľ. To však prichádza až s rokmi praxe. Jednoznačne teda neodporúčame, aby každý spustil svoje ruky pri zápase boxu a nechal svojho oponenta nech ho hodnú chvíľu udiera. Avšak urobte niečo pre svoje budúce ja a začnite sa učiť patričné pohyby hlavou už teraz, aby ste sa stali terčom, ktorý je len ťažko zasiahnuť. Pre uvedenie príkladu niekoľkých bojovníkov, ktorí túto stratégiu priviedli k dokonalosti: pozorujte napr. Floyda Mayweathera Jr. a v MMA sa pozrite na súboje Andersona Silvu. Bolo totižto častou taktikou Silvu, že spustil obe svoje ruky a posmieval sa súperom za ich mnohé nepresné trefy. Následne ich s protiútokom totálne odrovnal.

Útok

Niektorí ľudia považujú dobrú obranu za silný útok, zatiaľ čo ostatní zasa preferujú taktiku vysilenia svojho súpera prostredníctvom sústredenia sa výhradne na obranu. Pravdou je, že každý boxer si musí vytvoriť svoj vlastný štýl pomocou neustáleho učenia sa a spoznávania toho, s čím sa cíti byť stotožnený. Pokiaľ je však vašim štýlom byť agresívny a tlačiť tempo boja na stále vyššiu úroveň, potom pamätajte na správny výber svojich rán a zásahov. Stále ale buďte pripravený aj na možnú obranu voči protiútoku.

Pokiaľ ste však viac obranným boxerom, budete sa musieť zamerať na svoje pohyby, finty a ďalšie iné stratégie, ktoré vášho oponenta vyradia. Tento druh boxerov má tendenciu trpezlivo vyčkávať na príležitosť, aby udelili významnejší a silnejší zásah. Pretože zásahy, ktoré nečakáme – sú tie, ktoré bolia najviac.

Podobné: Čo by ste mali vedieť o boxe

Protiútok

Akonáhle sa zoznámite so základmi boxu, ako napr. s technikou nôh, bránením sa a kĺzaním, príležitosti pre vaše útoky sa začnú objavovať naozaj vo veľkom. Box je totižto vypočítavý, ale systematický šport. „Nechajte ich minúť a prinúťte ich za to zaplatiť,“ – je v boxe veľmi bežné porekadlo, ktoré v sebe obsahuje všetko, čo sme doposiaľ spomínali. Nesmierne dôležitá je ale schopnosť športovca ostať pokojným a vyrovnaným, aj napriek stále rastúcemu tlaku. To je to, čo odlišuje dobrého boxera od toho skvelého.

Sparing

Pravdepodobne najlepším spôsobom boxerského tréningu je sparing so svojim oponentom. Zatiaľ čo si prostredníctvom boxovania s boxovacím vrecom (alebo inými trénovacími pomôckami) viete vybudovať základné schopnosti, žiadna vám nedokáže autenticky napodobniť skutočný bojový zážitok tak, ako práve takýto zápas. Aby sa tréning tohto typu ale odohral bezpečne, zaistite, aby jeden z vašich partnerov zahral úlohu rozhodcu – len pre prípad, že by sa okolnosti vyostrili. Taktiež nezabúdajte na boxovacie rukavice, či ochrannú helmu. Tzv. sparringu sa však určite nevenujte hneď svoj prvý deň. Je totižto dôležité, aby ste si pred nastúpením na takýto zápas osvojili základné pravidlá boxu a taktiež isté stratégie obrany.

Na záver…

Nepokladajte tento článok v žiadnom prípade za maximálne postačujúci návod na to, ako byť skvelým boxerom. Jeho prečítaním sa ním určite nestanete. Čo sa ale stať môže je to, že minimálne získate všeobecné poznatky a dozviete s